Brev:
Vil kun have brystmælk
22. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Vil kun have brystmælk
Hej Helen
Min yngste søn er nu snart 5 mdr. gammel og har de sidste par måneder udelukkende fået bryst. I starten fik han først bryst og så flaske for at ”fylde op”, da jeg ikke havde mælk nok i starten. Det fungerede fint.
Nu vil jeg gerne trappe amningen ned og gå over til flaske med modermælkserstatning og vælling. Problemet er bare, at han nu nægter flasken. Jeg har prøvet nogle gange, men han vil bare ikke (bliver vred, græder og laver ”flitsbue”). Så prøvede jeg en dag at hælde brystmælk på flaske for at se, om det var selve flasken eller om det var mælkeerstatningen, han ikke kunne lide. Han drak hver en dråbe brystmælk fra flasken, så jeg antager, at det er smagen af mælkeerstatningen, han ikke kan li’.
Jeg har så prøvet at komme sukker i mælkeerstatningen (1 stor tsk til 100 ml) for at gøre det mere sødt som brystmælk, men det var uden succes. Jeg har prøvet både med NAN og blå Allomin, men der er ingen forskel. Og det hjælper heller ikke at lade hans far give ham flaske.
Har du nogen forslag til, hvordan jeg kan vænne ham til mælkeerstatning/vælling?
Han er også så småt i gang med grød og mos. Det går nogenlunde med majsgrød med æblemos, men kartoffel/gulerodsmos er han ikke så glad for endnu.
Med venlig hilsen
C